Retoryka słowa, retoryka obrazu
Nazwa: Retoryka słowa - retoryka obrazu
Wydział: Humanistyczny
Instytut/Studium: Literaturoznawstwa
Forma zajęć: kurs
Dla kogo? - nauczyciele II, III i IV etapu edukacyjnego
- pedagog szkolny
- wydawca lub autor książek szkolnych
Co mogę osiągnąć? Proponowany kurs ma na celu zaznajomienie nauczycieli z zagadnieniami kultury wizualnej (m.in. antropologią obrazu, komunikacją wizualną, narracjami wizualnymi i ekfrazą) oraz retoryki ćwiczącej umiejętności sztuki rozmawiania, tworzenia spójnych wystąpień publicznych na różnych etapach kształcenia itp.
Nauczycielom języka polskiego kurs pozwala poprawić/ukształtować dodatkowe kompetencje związane z edukacją literacką, wizualną i retoryką, a także nowymi językami metodologicznymi, za pomocą których można czytać dziś tekst literacki, otwierając go na znaczenia i sensy, jednocześnie przygotowując ich do merytorycznego prowadzenia zajęć ze wskazanych zakresów na III i IV etapie kształcenia. Nastawiony jest na rozwijanie takich kompetencji zawodowych, które służą postrzeganiu procesu edukacyjnego w kategoriach ciągłości, a u uczniów pozwalają wypracowywać umiejętności rozpoznawania znaczeń otaczającej kultury literackiej i wizualnej. Nauczycieli niepolonistów, zainteresowanych edukacją wizualną, kurs ten pozwala wyposażyć w kompetencje odbioru tekstów ikonograficznych oraz w umiejętności prowadzenia zajęć z tego zakresu w ramach własnych specjalności.
Jakie kwalifikacje/ uprawnienia zdobędę? Studia mają charakter dokształcający, uzupełniający i rozwijający warsztat interpretacyjny.
Skrócony opis oferty Program ułożony został na podstawie wieloletniego doświadczenia pedagogicznego nauczycieli akademickich oraz autorskich propozycji wybitnych specjalistów ds. nauczania języka polskiego.
W wymiarze teoretycznym program nastawiony jest na dokonywanie rozpoznań, analizę i interpretację znaczących symptomów kultury współczesnej w zakresie kultury słowa i obrazu, zwłaszcza w odniesieniu do sytuacji szkoły i nowo wprowadzonych w życie wymagań egzaminacyjnych na różnych poziomach edukacji, w tym na maturze opisywanej tak, jak w Informatorze maturalnym od 2015 roku.
W wymiarze praktycznym program kursu nastawiony jest na pomoc w projektowaniu zajęć szkolnych z zakresu sztuki rozmowy i praktyk retorycznych w komunikacji codziennej oraz z zakresu szeroko pojętej kultury wizualnej, z uwzględnieniem konieczności przygotowań do egzaminów na koniec kolejnych etapów kształcenia, w tym do egzaminów maturalnych zmodyfikowanych według nowych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji, reguł.
Czas trwania 30
Imię i nazwisko osoby prowadzącej dr hab. prof. UJD Agnieszka Kłakówna, prof. Adam Regiewicz
34 361 39 21